Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013

Astrofos: οι γητευτές των LED …





Εκστρατείες με στόχο την αλλαγή και την ανάταξη στην Ελλάδα εξαγγέλλονται συχνά τον τελευταίο καιρό -με δεδομένα τα προβλήματα στην οικονομία και όχι μόνο …Σε μια από αυτές, το κεντρικό σύνθημα, που αξιοποιεί τη διαχρονική θέληση και ικανότητα του αρχαιόθεν πολυμήχανου  Έλληνα, είναι μια μονάχα λέξη: «Γίνεται!» M' άλλα λόγια, αν κάτι το θέλεις πολύ, το παλεύεις και το προσπαθείς, αργά ή γρήγορα αναλόγως και των περιστάσεων, θα το καταφέρεις, θα νικήσεις, θα δικαιωθείς, απλά και μόνο επειδή …γίνεται!
Αυτό σκεφτόμουν, επιστρέφοντας πριν από λίγες εβδομάδες από το Λαύριο (συχνό προορισμό για τα ρεπορτάζ του TechnoΛογείν, χάρη στο Τεχνολογικό & Πολιτιστικό Πάρκο του, που στεγάζει αρκετές μικρές, αλλά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες εταιρίες -αυτή ήταν η τέταρτη επίσκεψή μας εκεί, τα τελευταία χρόνια), έχοντας ολοκληρώσει την επίσκεψή μας και τα γυρίσματα στην Astrofos.
Που, βέβαια, δεν ξεφεύγει κι αυτή από τον «κανόνα» του Πάρκου: για μια μικρή, πολλά υποσχόμενη εταιρία, των τριών-τεσσάρων ατόμων, πρόκειται που όμως εστιάζει σ' έναν απόλυτα εξειδικευμένο τομέα (εκείνον του χρηστικού ή διακοσμητικού φωτισμού με χρήση LED) τον οποίο γνωρίζει, μάλιστα, τόσο καλά, που είναι σε θέση να παρουσιάζει και καινοτομίες, σε διεθνές επίπεδο!

Πλούσιες εμπειρίες

Έχοντας στις «αποσκευές» τους πολλά χρόνια εμπειρίας ο καθένας στο χώρο του ήχου, της εικόνας και του θεάματος, τόσο από την τεχνολογική, όσο και από την επιχειρηματική πλευρά του, ο Μιχάλης Αλεξάνδρου και ο Νίκος Μαρμαράς -οι δυο βασικοί «πυλώνες» της Astrofos- έχουν δουλέψει πολλά χρόνια μαζί κι έχουν  συνεργαστεί σε αρκετά διαφορετικά σχήματα, στο παρελθόν.
Όμως, τούτη η συνεργασία τους (στην οποία συνεισφέρουν, επίσης, η αδελφή του πρώτου, Γεωργία Αλεξάνδρου, όσον αφορά στη διοίκηση και την επικοινωνία της εταιρίας, και ο Γιώργος Βασιλάκης στην υλοποίηση τεχνολογικών λύσεων), δείχνει να έχει τις καλύτερες προοπτικές, καθώς πρόκειται για ένα «χώρο» που ως μόνο περιορισμό έχει τη φαντασία του δημιουργού …
Και βέβαια, πρέπει να τονίσουμε ότι η συγκεκριμένη λέξη χρησιμοποιείται εδώ κατ' ανάγκη (εξ ου και τα εισαγωγικά), καθώς η χρήση των LED (αρχικά των λέξεων Light Emitting Diodes, θυμίζω, ή Φωτοεκπέμπουσες Δίοδοι, όπως λένε τα λεξικά ορολογίας) καλύπτει πάμπολλες εκφάνσεις της καθημερινότητάς μας, ουσιαστικά οτιδήποτε έχει να κάνει με τον φωτισμό, από τον πιο απλό και απολύτως χρηστικό των χώρων όπου ζούμε και εργαζόμαστε ως τον πιο σύγχρονο, απόλυτα ελεγχόμενο των εξωτερικών χώρων, που -χάρη στις δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας- μπορούν να μεταμορφωθούν σε «φωτεινά γλυπτά».

Εξοικονόμηση ενέργειας

Και, σαν να μην έφταναν τα όσα εντυπωσιακά μας έδειξαν οι συνομιλητές μας, από πλευράς δυνατοτήτων των LED (οι οποίες έχουν καταγραφεί στο συνοδευτικό βίντεο), ένας άλλος κρίσιμος παράγων που δεν πρέπει να ξεχνάμε, είναι αυτός της φιλικότητας προς το περιβάλλον και της συνεισφοράς στην προσπάθεια για αειφόρο ανάπτυξη.
Εδώ, οι «Φωτοεμπέμπουσες Δίοδοι» παίρνουν άριστα, καθώς οι απαιτήσεις τους σε ενέργεια (για φωτοβολία αντίστοιχη με τις συμβατικές λυχνίες) είναι κατά 60-85% μικρότερες με δεκάδες φορές μεγαλύτερο χρόνο ζωής, ικανοποιώντας το αίτημα των καιρών για εξοικονόμηση ενέργειας (κάνουμε περισσσότερα με λιγότερα, είναι το πιο γνωστό σύνθημα και στα LED αυτό ισχύει με το παραπάνω, καθώς δεν χάνεται ενέργεια σε θερμότητα) και μείωση του αποτυπώματός μας σε CO2 με παράλληλη, βεβαίως, ανάλογη εξοικονόμηση κόστους για τους χρήστες.
Αυτός είναι, ίσως, ο βασικότερος λόγος που τα LED (τα οποία δεν μετράνε και πολλά χρόνια ιστορίας: η ανακάλυψή τους έγινε μόλις το 1962 και η πρώτη παραγωγή το 1968, όταν επιστήμονες και ερευνητές είχαν αρχίσει να αναζητούν ολοένα περισσότερες εφαρμογές των ημιαγωγών -αν κι εκείνα τα μονόχρωμα LED μόνο κατ' όνομα θυμίζουν τα υπερεξελιγμένα σημερινά RGB LED, τα οποία μπορούν να συνθέσουν όποιο χρώμα τα διατάξουμε …) γνωρίζουν τα τελευταία χρόνια ραγδαία ανάπτυξη και ολοένα περισσότερες χρήσεις.
Δεν μπορεί, θα τα έχετε σίγουρα δει να αντικαθιστούν τα φώτα πορείας εμπρός και πίσω στα πιο πρόσφατα μοντέλα αυτοκινήτων, καθώς προσφέρουν μεγαλύτερη φωτεινότητα με μικρότερο κόστος για να μη μιλήσουμε για τις σειρές με τα φωτάκια που χρησιμοποιούμε στα χριστουγεννιάτικα δέντρα, οι οποίες μας επιτρέπουν να επιλέξουμε το «φωτιστικό σενάριο» που ταιριάζει κάθε φορά στη διάθεσή μας ή στα γούστα του μικρού …

Η ελληνική καινοτομία

Βέβαια, αυτά τα «σενάρια» είναι απλοϊκά και τυποποιημένα, σε αντίθεση με εκείνα που στήνει η Astrofos, τα οποία είναι περίπλοκα και συνδυάζονται με μεγάλες εγκαταστάσεις, οι οποίες ακολουθούν -ανάλογα και με το τι θέλει να δείξει ο «ποιητής»- ολόκληρα προγράμματα περασμένα σε υπολογιστή.
Η καινοτομία της ελληνικής εταιρίας, όμως, (η οποία βρίσκεται σήμερα σε φάση κατοχύρωσης) είναι ότι μπορεί πλέον να ελέγξει εξ αποστάσεως και «στον αέρα» μέσω υπολογιστή ή ακόμα και «έξυπνου» κινητού οποιαδήποτε εγκατάσταση LED διαθέτει το ανάλογο στοιχείο οδήγησης, το οποίο ενσωματώνει μικροεπεξεργαστή και μικροσκοπική κεραία.
Μπροστά στα μάτια μας, με ένα τηλεχειριστήριο σαν αυτά που χρησιμοποιούμε για τις γκαραζόπορτες, ο άνθρωποι της Astrofos άλλαζαν τα χρώματα όχι με κάποια προκαθορισμένη σειρά, αλλά φτιάχνοντας «μείγματα», χάρη στις τεράστιες δυνατότητες των RGB LEDs, μέχρι να πετύχουν την απόχρωση -λίγο πιο κόκκινο τώρα, όχι βάλε λίγο μπλε, ΟΚ είναι το πράσινο …- αλλά και την ένταση του φωτός που ήθελαν.
Αυτή, άλλωστε, η καινοτομική προσέγγιση έπαιξε το ρόλο της στις μεγάλες εγκαταστάσεις που έχουν αναλάβει ως σήμερα -ανάμεσά τους, στο φωτισμό του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης στην Πειραιώς, στο «παλιό» 8όροφο κτήριο του «Ελευθερουδάκη» στην Πανεπιστημίου, σ' ένα μεγάλο οφθαλμολογικό κέντρο στη Βασ. Σοφίας, αλλά και σε μια θεατρική παράσταση του σκηνοθέτη Δήμου Αβδελιώδη, βασισμένη στον Καραγκιόζη, όπου οι εντελώς πρωτότυποι φωτισμοί με LED συνέβαλαν τα μέγιστα στην ατμόσφαιρα του έργου (τέσσερις ολόκληρους μήνες παλεύαμε για να κάνουμε τον προγραμματισμό, θυμάται ο Μιχάλης Αλεξάνδρου …)

Εξωστρέφεια η μόνη διέξοδος

Βέβαια, με δεδομένη την κρίση στη χώρα μας και όχι μόνο, οι μεγάλες εγκαταστάσεις, κτηριακές ή καλλιτεχνικές, δεν είναι κάτι που συναντάς κάθε μέρα στο δρόμο σου …
Έτσι, η Astrofos αναγκάστηκε εκ των πραγμάτων να στραφεί και σε άλλους χώρους εκτός των αρχιτεκτόνων και των μελετητών με τους οποίους συνεργαζόταν αρχικά, προσεγγίζοντας πλέον κατασκευαστές φωτιστικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με δικά τους εργοστάσια και δίκτυα διάθεσης, στους οποίους κόμισε τη δική της εμπειρία τόσο σε θέματα υλικού, όσο και λογισμικού.
Άλλωστε, το αντιλαμβάνονται πολύ καλά πως η ελληνική αγορά από μόνη της δεν αρκεί για να τους τροφοδοτεί με «προκλήσεις» - ενδιαφέρον υπάρχει, αλλά σίγουρα εκτός συνόρων οι προοπτικές είναι πολύ μεγαλύτερες. Η εταιρία στέκεται πια στα πόδια της και τα μηνύματα από τις πρώτες εξόδους είναι θετικά. Κι όπως λέγαμε και στην αρχή, αν κάτι το θες πολύ και το παλεύεις, πού θα πάει, κάποια στιγμή …γίνεται!  
 Συντάκτης: Γιάννης Ριζόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου